+45 42 73 65 01 hello@megank.dk

Kundetyper

Emotionelle Kundetyper® tilbyder en praktisk og effektiv løsning ved at sikre en ensartet, målrettet kommunikationsstil baseret på dine kunders behov.

Med en omfattende værktøjskasse af praktiske retningslinjer og anbefalinger til hver kundetype, bygget på et fundament af videnskabelig forskning, er det meget mere end ”bare en teori”.

Denne tilgang kan hjælpe virksomheder med at opbygge et troværdigt brand, skabe klarhed og opnå bedre resultater i både salg og kundeloyalitet.

banner - hvad er emotionelle kundetyper

Kom i gang med Kundetyper

Før du begynder at arbejde med Emotionelle Kundetyper® i din virksomhedens kommunikation og markedsføring, skal du:

Identificere, hvilken kundetype virksomheden skal kommunikere til.

Evaluere, hvor vidt virksomhedens brandidentitet passer til den valgte kundetype.

Tegne en streg i sandet og lave en strategi og brandguide for at strømline fremtidig kommunikation.

Kundetyperådgivning

Ofte når man prøver selv at identificere den rigtige kundetype, ender man i et valg mellem to kundetyper. En dybere analyse fra en uafhængig kundetypeekspert kan hjælpe dig med at tage det rigtige valg til din virksomhed.

En Kundetyperådgivning forgår typisk som et 2-timers møde, hvor vi gennemgår en liste af spørgsmål, som hjælper os med at pejle ind på den rigtige kundetype. Spørgsmålene handler bl.a. om:

  • Produkterne og hvilke behov de opfylder
  • Virksomhedens kultur og værdier
  • Konkurrenter mv.

Ved at evaluere og prioritere elementerne finder vi frem til den bedste kundetype for din virksomhed.

Priser og booking

Rådgivningen forgår typisk i et fysisk møde på din virksomhed, men det kan også afholdes online. Mødet varer normalt 2 timer, og rådgivningen koster 1.800 kr.

Book både en Kundetyperådgivning og en Brandvurdering til kun 4.900 kr. (en 500 kr. rabat).

Processen

Book et møde

2-timers møde

  • Du fortæller om din virksomhed
  • Kort introduktion til de 4 kundetyper
  • Diskussion (ud fra et vejledende spørgeskema)
  • Identificerer den rigtige kundetype

Udbyttet

  • Identificere virksomhedens kundetype
  • Infoblad om kundetypens præferencer
  • Lommebog om Emotionelle Kundetyper
  • Rabat på Brandvurdering

Opfølgning (evt.)

  • Brandvurdering – identificerer forbedringer til kundetypen
  • Sparring, rådgivning eller udførsel af opgaver

Hvad du får

Du vil med det samme få et svar på, hvilken kundetype du skal kommunikere til. Derudover, vil du modtage:

  • 1-sides beskrivelse af den valgte kundetype og dens præferencer
  • Gratis Lommebogen om Emotionelle Kundetyper (værdi 250 kr.)
  • Rabat på en Brandvurdering for at identificere, hvor du skal fokusere indsatsen (værdi 500 kr.)
Hvad er inkluderet i en Kundetyperådgivning

Brandvurdering

Efter at du har valgt en kundetype, er det tid til at tegne en streg i sandet og begynde at kommunikere til kun den udvalgte kundetype.

Derfor er det nyttigt, endda vigtigt, at gennemgå din nuværende kommunikation og markedsføring for at finde ud af, hvad du gør godt, og hvad der skal forbedres eller ændres. Her kan en Brandvurdering være et fantastisk værktøj for at opnå gode resultater hurtigt.

Priser og booking

For at lave rapporten, undersøger og evaluerer jeg din virksomhedens nuværende kommunikation og visuelle identitet. I nogle tilfælde vil der være behov for aflevering af nogle få eksempler eller ressourcer til evalueringen.

Mødet forgår typisk fysisk på din virksomhed, men det kan også afholdes online. Mødet varer normalt én time.

Hele ydelsen koster 3.600 kr., og den giver dig en meget større værdi i forhold til effektivisering og prioritering af din virksomheds kommunikation og markedsføring.

Hvis ikke du har identificeret din virksomheds kundetype endnu, kan du booke både en Kundetyperådgivning og en Brandvurdering til kun 4.900 kr. (en 500 kr. rabat).

Processen

Book et møde

Evaluering af nuværende situation
(Evt. deling af relevante materialer)

Lav rapporten

1-timers møde

  • Gennemgå rapporten
  • Påpeg vigtige handlingspunkter
  • Prioritere indsatsen

Udbyttet

  • Rapporten
  • Tvær-kanal evaluering af brandet
  • Konkrete, prioriterede handlingspunkter
  • Rådgivning på baggrund af din situation

Opfølgning (evt.)

  • Sparring, rådgivning eller udførsel af opgaver
  • Reevaluering af brandidentitet (årligt eller halvårligt)

Hvad du får

Du modtager en rapport, der visuelt fremstiller, hvor langt du er kommet med de vigtigste ting i forhold til din kundetype, på tværs af kanaler. Vi gennemgår rapporten til et møde, hvor vi diskuterer prioritering, og hvordan du kan takle opdateringer i spiselige bider.  

Især i små virksomheder, hvor ressourcer er begrænset, kan en brandvurdering være uvurderligt hjælpsom, da den giver:

  • Et praktisk overblik over den nuværende situation af din virksomhedskommunikation, på tværs af kanaler
  • Konkrete eksempler af forbedringer (og hvor du gør det godt)
  • Prioritering af de vigtigst handlinger for netop din virksomhed
  • Rådgivning og anbefalinger baseret på din virksomheds ressourcer
Hvad er inkluderet i en Brandvurdering

Reevaluering af brandidentitet

En regelmæssig (årlig eller halvårlig) Brandvurdering hjælper dig med at holde fokus og se fremskridt i din kommunikation til din kundetype. Det giver mulighed for at genskabe fokus og prioritere de næste opgaver, så du kan skabe en gennemført brandoplevelse for dine kunder. 

Spørgsmål & Svar (FAQ)

Hvad er Emotionelle Kundetyper?

Emotionelle Kundetyper® er en model, grundet i akademisk forskning, til at forstå, hvorfor vi køber, og hvad der påvirker vores købsbeslutninger. Det kan benyttes med fordel i virksomhedskommunikation og markedsføring for at skabe et stærkere brand, øge troværdighed og kundetilfredshed.

Institut for Kundetyper har udviklet en omfattende, praktisk værktøjskasse til markedsføring og kommunikation til de fire kundetyper, og de uddanner Kundetyperådgivere i deres model og værktøjer, for at hjælpe flere virksomheder til at benytte metoden.

Du kan læse en Introduktion til Kundetyper i dette blogindlæg.

Hvorfor skal man vælge kun 1 kundetype?

Når din virksomhed vælger én kundetype, skaber det en stærkere og mere fokuseret kommunikationsstrategi med flere fordele:

  • Kommunikation, markedsføring og købsoplevelse bliver strømlinet
  • Du tiltrækker de rigtige kunder med de rigtige forventninger
  • Kundernes oplevelse (af købsprocessen og produktet) matcher deres forventninger
  • Skaber troværdighed
  • Øger engagement, loyalitet og tilfredshed med dit brand

Du kan læse mere om emnet i blogindlægget, Vælg 1 Kundetype.

Hvordan kan jeg kommunikere til flere målgrupper?

Uanset hvor mange målgrupper du kommunikerer med, kan du skabe sammenhængende og brand-tro kommunikation ved at tale til én udvalgte kundetype.

Al kommunikation skal være med den samme ”stemme” med en ensartet tone. Grafik, billeder og anden visuelle kommunikation skal også udvælges med udgangspunkt i den samme kundetype. Det vil gøre, at dit brand opfattes som stærkt og sammenhængende, og skaber troværdighed, på tværs af målgrupper.

Du kan læse mere om emnet i blogindlægget, Kundetype-teorien for virksomheder.

Hvorfor skal jeg bruge kundetyper? Hvad er fordelene?

Emotionelle Kundetyper® giver din virksomhed et effektivt værktøj til at forstå og imødekomme dine kunders behov og motivationer.

Bl.a. vil det hjælpe dig med at:

  • Bedre forstå kundernes (underliggende) behov
  • Skabe en mere målrettet og sammenhængende kommunikation
  • Øge salget
  • Opleve større kundetilfredshed og loyalitet
  • Skabe større engagement
  • Styrke dit brand og visuel identitet
  • Øge virksomhedens troværdighed
  • Undgå misforståelse eller fejlkommunikation
Hvor kan jeg lære mere om Emotionelle Kundetyper?
Her er 5 gode kilder af mere information om Emotionelle Kundetyper®:

 

  1. Blog: Læs artikler om Kundetyper i min blog
  2. Podcast: Lyt til Podcasten om Kundetyper
  3. Bog: Bestil Lommebogen om Emotionelle Kundetyper
  4. Kontakt mig: Som certificeret Emotionelle Kundetyper®-rådgiver vil jeg meget gerne svare på dine spørgsmål – send mig en mail 
  5. Kort kursus: Book mig til en kort præsentation (online eller fysisk) om Kundetyper til én eller en gruppe mennesker

Relateret Blogindlæg

banner - hvad er emotionelle kundetyper

Introduktion til Kundetyper

Emotionelle Kundetyper er en teori, der beskriver de fire basale roller, vi påtager os, når vi tager en købsbeslutning. De legemliggør det underliggende behov, vi opfylder med vores køb.

Vælg kun en kundetype

Vælg én kundetype

Det vigtigt, at du vælger kun én kundetype, når du arbejder med Emotionelle Kundetyper. Vi kigger på de tre vigtige konsekvenser af at vælge den rigtige kundetype, og de positive resultater du kan forvente.

Kundetyper og virksomheder

Kundetype-teorien for virksomheder

Ved at tage udgangspunkt i Kundetypeteorien kan virksomheder opnå klarhed i deres kommunikation og skabe stærkere relationer til deres kunder.