Case
Et godt brand giver ro
“Det har givet mig ro i maven at vide, at der var én som ‘havde min ryg’ både i forhold til digital markedsføring og udtryksmæssigt.”
– Rene Jørgensen, Skovarbejder.dk
Et eftersyn med MeganK. Marketing & Design resulterede i øget synlighed
Flere kunder i lokalområdet
Alle brand elementer rammer plet
Mere omtale og synlighed
Baggrunden
Rene Jørgensen har været selvstændig skovarbejder på fuldtid med firmaet T.T. Service siden 2012. Han har både erhvervs- og privatkunder og tager sig af alle former for træfældning, beskæring, beplantning, mm. Flere af hans kunder er store godsejere og entreprenører, som bruger ham som fast skoventreprenør, men ca. 30% af hans tid går med fældning og beskæring af træer i private haver.
Rene købte et klippekort hos MeganK. Marketing & Design for at få rådgivning om sine markedsføringsaktiviteter og for at få hjælp til at forny sit firmas udtryk. Målet var at opnå større brandgenkendelighed for at skaffe flere private kunder tættere på hjemmet, så han dermed kunne spare tid på at køre Sjælland rundt.
Problemstillingen
Vi startede med at gennemgå firmaets udtryk og online tilstedeværelse for at få et overblik over situationen og mulighederne. Vi kom frem til følgende:
- Firmaets navn, T.T. Service, fortalte ikke, hvad firmaet lavede
- Det fulde navn, Træfældning- og Topkapnings Service, var for langt og tungt
- Firmaets hjemmeside var skovarbejder.dk – et helt andet navn end firmaet selv
- Logoet var humoristisk og forståeligt nok, men viste kun en facet af firmaets ydelser
- Skrifttypen i logoet var forældet og useriøs
- Indholdet og udtrykket var ikke modtagerorienteret
Det betød, at brandidentiteten var forvirrende, og der var derfor behov for en opdatering.
”Jeg er rigtig godt tilfreds med processen med logoet. Megan kom med en masse forslag og var god til at rette det til efter mine ønsker. Det er svært at få ændret et logo, som man har haft i mange år, men jeg synes, vi er landet et godt sted, og jeg glæder mig til at rigtig vise det frem på min nye bil. ”
Løsningen
For at strømline virksomhedens visuelle og sproglige identitet, og dermed styrke brandet, startede vi med at tage fat på de to mest synlige og vigtige områder, der sendte modstridende signaler – firmaets navn og logo.
Firmanavn
Vi startede med firmaets identitet: Hvordan kunne vi gøre det mindre forvirrende for kunderne? De forskellige navne på firmaet og hjemmesiden skulle rettes ind. Det nye navn skulle:
- Tale til både erhvervs- og privatkunder
- Være enkelt og nemt at huske
- Være forståeligt og troværdigt
Vi blev enige om, at hjemmesidens navn, Skovarbejder.dk, gjorde alle disse ting, så firmaet blev omdøbt, og vi gik i gang med at designe en ny visuel identitet.
Firmanavn
Vi startede med firmaets identitet: Hvordan kunne vi gøre det mindre forvirrende for kunderne? De forskellige navne på firmaet og hjemmesiden skulle rettes ind. Det nye navn skulle:
- Tale til både erhvervs- og privatkunder
- Være enkelt og nemt at huske
- Være forståeligt og troværdigt
Vi blev enige om, at hjemmesidens navn, Skovarbejder.dk, gjorde alle disse ting, så firmaet blev omdøbt, og vi gik i gang med at designe en ny visuel identitet.
Logo
Med udgangspunkt i det nye navn og det gamle logo begyndte designprocessen. Igennem hele processen var vi i tæt kontakt med Rene for at finde den rigtige retning og det rigtige udtryk.
”Jeg synes, vi er landet et godt sted, og jeg glæder mig til at vise det frem på den nye bil,” tilføjer Rene.
Logo
Med udgangspunkt i det nye navn og det gamle logo begyndte designprocessen. Igennem hele processen var vi i tæt kontakt med Rene for at finde den rigtige retning og det rigtige udtryk.
”Jeg synes, vi er landet et godt sted, og jeg glæder mig til at vise det frem på den nye bil,” tilføjer Rene.
Udbredelse af brandet
Med både navnet og logoet på plads kunne vi begynde at etablere firmaets nye visuelle identitet gennem flere elementer:
- Design til firmabil
- Nye visitkort
- Tilpasning af hjemsiden
- Etablering og tilpasning af en Facebook virksomhedsside
Udbredelse af brandet
Med både navnet og logoet på plads kunne vi begynde at etablere firmaets nye visuelle identitet gennem flere elementer:
- Design til firmabil
- Nye visitkort
- Tilpasning af hjemsiden
- Etablering og tilpasning af en Facebook virksomhedsside
Resultatet
At gøre et brand genkendeligt tager tid, men med en ny firmabil på vej vil synligheden af Skovarbejder.dk snart øges signifikant i bybilledet. Samtidigt er der etableret en god base for fremtidig annoncering og opbygning af en digital tilstedeværelse.
“Det har givet mig ro i maven at vide, at der var én som ‘havde min ryg’ både i forhold til digital markedsføring og udtryksmæssigt. Jeg kunne fokusere på mit arbejde og vide, at der blev lavet et godt fundament, som vi kunne bygge videre på, hvis det skulle blive nødvendigt at skrue op for reklamering, mm.”